Utställningar och evenemang 2019

Liida Haerdner Larsson

”Jag är bildkonstnär och arbetar med textil i en teknik
där lager av siden, trasa och lump samsas i olika uttryck
och som "tecknas" fast med min symaskin.
Jag arbetar i såväl stora som små format.
Mina konstverk speglar livet i alla dess former”.

Utbildningar:

Textil utbildning, Nobelgymnasiet Karlstad 1988
Estetisk linje Kyrkerud 1988 - 90
Konstvetenskap Högskola Karlstad 1990
Kurser vid Gerlesborgskolan -84 -91 -03
Linköpings Universitet 2002, 'Uttryck i trä och textil'

Representerad:

Karlstads Kommun
Vingåkers Kommun
Landstinget i Värmland
Gnosjö kommun

Höstsalongen 2019

I Säffle Konstförening och Galleri 2;s regi.

Utställningen äger rum i Galleri 2, Skolgatan 2.

Rätt att delta i utställningen!

Personer som är födda i Säffle Kommun, bor/har bott där eller har/har haft sin verksamhet där.

Utställningen är inte jurybedömd.

Villkor för utställningen.

Varje konstnär har rätt att ställa ut upp till fem (5) konstverk.

Obs!

·        Alla konstverk ska vara till salu.

·        Bilderna ska vara försedda med hållbara upphängnings-anordningar.

·        Grafiska blad och teckningar måste vara försedda med stadig passepartout eller inramade och försedda med hållbara upphängningsanordningar. Om inte riskerar konstverket att inte kunna delta i utställningen.

·        Konstverket ska vara försett med ägarens namn och konstverkets titel.

·        Konstföreningen förbehåller sig rätten att pga. utrymmesskäl ev. utesluta vissa bilder.

·        Försålda verk: Ingen försäljning sker direkt från utställningen. Försålda verk hämtas när utställningen är avslutad. Betalning sker till Säffle Konstförenings bankgirokonto.

·        Transport och frakt: Transport och frakt ordnas av konstnären.

·        Ekonomiska villkor: Konstnären deltar i utställningen mot en utställningsavgift på 100: -. Konstföreningen tar i provision ut 25 % på försålda verk.

Upplysningar: Carl Olov Sävö                  0533 19019,        0738474920

Marianne Wenneberg         0533 14413,        0706472854

Obs! Alla icke försålda konstverk måste hämtas sista

utställningsdagen mellan kl. 14.00 och 15.00.

Rustan Andersson

Fossumveien 26

1389 Heggedal

Lärarhögskolan i Karlstad 76-79

Kavalleriets Kadett och aspirantskolaskola 79-80

Bild o Form Kyrkeruds FHSK 87-88

Nordiska Konstskolan, Kokkola Finland 88-89

Statens Kunstakademi, Oslo 89-95

Katter

Under ganska lång tid funderade jag över att måla mina katter, men inte utan reservationer. Många konstnärer har haft katt och katten är inte ett ovanligt motiv, men det har aldrig blivit en egen genre som t.ex. hästarmåleri. För det första förblir katten ett mysterium, ett tvetydigt väsen som inte lätt låter sig gestaltas. På bråkdelen av en sekund kan den väckas ur sin domesticerade tillvaro för att förvandlas till ett rovdjur. Det räcker att man av misstag råkar klappa den på magen för att förstå.

- Du vet, sa min vän Erling, hadde den veid noen kilo mer ville den spist deg!Och det är sant; katten liknar mer på sina livsfarliga släktingar både i utseende och beteende än hunden liknar på vargen. En dag låg Jussi utanför dörren och sträckte sig i morgonsolen. Så ”pen” han är, tänkte jag innan blicken upptäckte vingpennorna till gråsparven han hade till frukost. Det är bara några få konstnärer som Bruno Liljefors; Katt och Bofink (1885) och William Hogarth; The Graham Children (1742) som kanske lyckas förmedla kattens verkliga natur. Det andra utmaningen är att katten, precis som Leonardo da Vinci beskriver; är ett ”mästerverk”. Ibland tänker jag att en av konstens drivkrafter är att den vill bidra till skapelsen genom att visa det vackra. Men hur skall man formge det redan fulländade? Den tredje prövningen, som också Leonardo omtalar, är att det inte finns något ”gulligare” än kattungar och därmed en överhängande fara att målningarna blir kitsch.

Trots dessa reservationer så började jag till slut att studera våra katter; Lilly och Jussi och det blev som Sigmund Freud en gång sa; tid tillsammans med en katt är aldrig tillspillo.

Under arbetet tänkte jag ofta på tiden på Röst i Lofoten då jag jobbade som assistent till den schweizisk professorn Beat Tschanz. Han var etolog och hade hela sitt liv forskat på olika djurarters beteende. Men det som intresserade honom mest var utveckling på individnivå inom arten, något han menade var en naturlig utveckling av hans tid med djuren.

Lilly och Jussi är typiska katter och beter sig som katter mest, men de är också individer med sina unika karaktärer. Att ingen katt er den andre lik, vet alla som levt med katter.

Min förhoppning är att mina målningar kan förmedla deras karaktärer och att Er tid med ”mina katter” inte är tillspillo.

Rustan Andersson

Fossum, Heggedal 1. mars 2019

Separatutstillinger

Tauromachie Pena Taurina Noruega Oslo 92, Antropologiske Studier, Galleri Walaker Solvorn 93

Antropologiske Studier II, Sogn og Fjordande Fylkesgalleri Førde 94, Jag skall måla hela världen lilla mammma...Konsthallen  Arvika 95

" Nordiskt Vatten " Brättne Bruk 96, Norske Folketyper, UKS Oslo 97

”How to  Cast” Stiftelsen 3,14, Bergen 97, ”Jag är fräls med ytterligare ett liv”, Konsthallen Arvika 98

”Rapport fra Double Bouble”, Sunnaas Sykehus Nesoddtangen 98, Risör Kunstforening okt 98, Hamar Kunstnersenter  98

Galleri Uffizzi, Sandvika 99, Telemark Kunstnersenter, Porsgrund 99, “ Stilleben” Posrsgrund Kunstforening 99, Galleri Slottet, Sunne 99

Møre o Romsdal Kunstnersenter, Molde 2000, Sørlandets Kustnersenter, Kristiansand 2000

”Sitting Bull”, Årjäng Kunstforening 2000, ”Ariere og indiandere”, Galleri Uffizzi, Sandvika 2000, Trio med Julio, Galleri Gripen, Karlstad 2001

” Bobangi/Mohunga ” Oslo Kunstforening 2004, ” utan titel ”Nordmarkens Konstförening, Årjäng 2005, ” Norske Folketyper HL-sentret, Villa Grande Oslo, 2009

” I kjøttmaisens rike”,, Kristinehamns Konstmuseum, 2010, ” Skyer over Røyken”, Säffle Konstförening, 2011, ” Furut, værbitt…”, Arvika Konstförening 2016

Galleri Kalk, Slemmestad (planlagd) 2019, Kulturhuset Silvénska, Säffle (planlagd) 2019

Säffle Konstförenings

Vårsalong 2019

27 april -12 maj

Vårsalongen är en jurerad salong. I år är vår juryman Dan Lekberg, Karlskoga

För att få delta ska man bo eller ha bott i Säffle Kommun. De som vill delta ska lämna in 1-5 alster till

Galleri 2 den 24 april mellan kl. 17-19.

Informationsblanketter kommer att finnas på biblioteket, Kulturhuset Silvénska och på Galleri 2 vid inlämning.

Välkomna att delta!

I skogarna mellan Filipstad och Nordmark arbetar den nationellt och internationellt kände konstnären

Håkan Degerstedt, bilder ofta av miljöbilder från hemtrakten med inslag av expressionism och surrealism.

Håkan Degerstedts tavlor har visats upp över mer eller mindre hela världen. Hans bilder har visats i gallerier världen över, i bland annat  New York, Dubai, Paris, Stockholm, Oslo, Buenos Aires, Moskva, S:t Petersburg och Kiev för att nämna några.

Hej!

Nu är det dags för årets förta utställning. Konstnär Ruth Goldmann från Stockholm ställer ut på Kulturhuset Silvénska igen. En önskan från många av våra medlemmar. Vernissage 2/2 kl. 11-14. Utställningen varar mellan 2-17 februari.
Säffle Konstförening

Medlemslotteriet!

Lotteriet går att se på vår hemsida under rubriken Konstlotteri i menyraden ovan.

Här förenades Fjaestad och Fröding –

i filosofin!

Torsdagen den 4 oktober kl. 18.30 i Silvénska Villan får vi ta del av  två geniers tankar  i ett unikt ögonblick för cirka 100 år sedan. Gustaf  Fjæstad och Gustaf Fröding, så olika som människor men ändå så närbesläktade i sin livs- och världsåskådning. Hur relationen mellan de båda såg ut berättar Rolf Erik Solheim Arvika.

Säffle Konstförening

Kennet Börjesson har sedan 1976 arbetat med bilder och skapande och är yrkesverksam konstnär sedan 1982. Mest som bildmålare (oljemåleri), men arbetar också med andra material och även tredimensionellt. Kennet är präglad av och trivs med närheten till naturen, hans hem och hans arbetsplats här i skogsbygderna i västra Värmland, i Brunskog utanför Arvika. Förutom arbetet i ateljén brukar han även under några veckor om året fungerar som bildpedagog, lärare och föredragshållare i ämnen som har anknytning till hans konstnärskap.  Hans erfarenheter som scenograf och konstnärligt gestaltande i offentliga rum, interiört och exteriört gör att han även är rådgivare och konsult för privata och offentliga rum och byggnader gällande färgsättning eller inredning.

Tidigare utställningar 2018

Årets vårsalong står för dörren, ett av många fantastiska vårtecken!

Lördag den 21 april är det vernissage på Galleri 2.
Utställningen varar till söndag 6 maj.
Öppettider:
Lördag 11-14, söndag 12-14, tisdag-fredag 15-18, måndag stängt.
Du som är intresserad att delta, lämna in dina bilder på Galleri 2, 17,18/4 mellan kl. 17-19.
Vi hoppas på många deltagare.
Årets juryman:
Konstnären och bildläraren Rustan Andersson,
som jurerat vårsalongen en gång tidigare.
Välkomna
Säffle Konstförening  i samarbete med Galleri 2.

Vårens första utställning!

Lördag den 3 mars slår vi upp portarna för vårens första utställning med vernissage

kl. 11.00-14.00.

Konstnär Peter Prütz

Dals Långed ställer ut målningar och teckningar. Utställningen varar till den 18 mars.

Välkomna!